Podmínky garance odborných kurzů
Asociace nabízí garanci odborné činnosti garantovaným a profesním členům na základě těchto podmínek:
- podání žádosti obsahující název kurzu, datum konání, lektora kurzu (min. 2 měsíce před datem zahájení)
Žádost ke stažení zde. - poskytnutí anotace obsahu kurzu (součást žádosti)
- poskytnutí profesního životopisu lektorů (součást žádosti)
- dodatečné uhrazení stanovené částky 2 % z kurzovného každého účastníka
- podpis Etického kodexu ČAA
Výbor asociace si může vyžádat další informace, popř. osobní rozhovor. Zároveň může udělit výjimku v podmínkách garance.
S žádostmi o garanci akce se prosím obracejte na emailovou adresu výboru
Žádost bude projednána na nejbližším jednání výboru ČAA.
Výsledek bude sdělen žadateli společně s údaji potřebnými k převodu poplatku za garanci.
Garance odborného kurzu či semináře znamená, že ČAA zaručuje za odbornou úroveň vedoucího kurzu.
Co by se vám při vzdělávání nemělo dít:
K přípravě budoucího terapeuta (muziko, drama, arte, tanec ad.), patří také etika terapeutického vzdělávání, protože má přímý vliv na kvalitu terapeutické praxe a na bezpečí a pohodu studentů i budoucích klientů. Při neodborném nebo neeticky vedeném vzdělávání dochází k negativním a nepřijatelným jevům, které mají zásadní vliv na studenty i jejich budoucí praxi s klienty.
Při terapeutickém vzdělávání by vyučující neměl:
- využívat svou roli k manipulaci, nátlaku, nebo vytvoření vztahu, kde se student cítí podřízený nebo bezmocný. Terapeutické vzdělávání má podporovat autonomii a sebereflexi studentů.
- ponižovat nebo kritizovat studenty, či jinak útočit na jejich sebevědomí a důvěru v terapeutickou profesi. Terapeutické vzdělávání má vytvářet prostředí, ve kterém se studenti cítí podporováni v jejich osobním rozvoji a sebereflexi.
- prosazovat nebo upřednostňovat své osobní názory a hodnoty, nebo sdílet mnoho osobních informací o sobě. Terapeutické vzdělávání má dbát na profesionalitu a osobní hranice jedince, aby si mohl vytvářet vlastní názory a přístupy, které jsou v souladu s jeho hodnotami a profesní etikou.
- zneužívat svůj vliv, vytvářet závislé vztahy, ve kterých nutí své studenty souhlasit s jeho názory nebo přístupy. V terapeutickém vzdělávání nesmí docházet ke zneužívání moci.
- v jakékoliv formě diskriminovat své studenty. Při terapeutickém vzdělávání platí respekt ke kulturní, genderové, sexuální a další rozmanitosti studentů. Má být poskytováno inkluzivní a respektující prostředí.
- hodnotit, preferovat či odsuzovat studenty na základě osobních sympatií nebo předsudků. V terapeutickém vzdělávání má být reflektována skutečná kvalita práce studentů, a to objektivně, jasně a transparentně, nikoliv podle osobního vztahu s vyučujícím.
- zanedbávat vlastní profesní etiku. Vyučující v terapeutickém vzdělávání má být příkladem profesní etiky. To zahrnuje dodržování pravidel ochrany soukromí, pravidelný profesní rozvoj a kontinuální sebereflexi.
Terapeutické vzdělávání má studenty podporovat ve schopnosti sebereflexe, odpovědnosti za vlastní praxi a rozvíjení kompetencí, které jsou v souladu s etickými a profesními standardy terapie. Je v pořádku hledat další cesty na základě svého svobodného rozhodování a nebýt zrazován od dalšího zkoumání profesní cesty.

Otevíráme novou výcvikovou komunitu
Sebezkušenostní výcvik ve skupinové hlubinně-psychodynamicky orientované terapii s přesahem do art-psychoterapie.
V rámci Komplexního vzdělávacího programu SUR, institut pro vzdělávání v psychoterapii, z.s. otevíráme novou výcvikovou komunitu, kterou povede Dipl.KT. Beate Albrich / diplomovaná arteterapeutka, supervizorka ČIS, senior lektorka SUR a Mgr. Jan Šlemín / speciální pedagog, arteterapeut, skupinový terapeut podle směru skupinové analýzy.
Jedná se o sebezkušenostní výcvik ve skupinové psychodynamicky orientované terapii, který přináší zkušenost práce v malé i velké skupině (komunitě). Kromě klasické psychoterapeutické práce v komunitě a skupinách bude specifikem tohoto výcviku zařazení art-psychoterapie. Propojení art-psychoterapie a vzdělávání SUR má již 27 letou tradici.
Frekventantům nabízí prostor pro prozkoumání svého osobního příběhu, pro orientaci v sobě samém, ve vztazích k druhým a ke světu nejen formou verbální, ale i neverbální. Podstatnou součástí arteterapeutické práce bude reflexe vlastního kreativního procesu, práce s výslednými artefakty, porozumění jejich smyslu a významu. Frekventant získá znalosti, dovednosti a kompetence pro práci s širokým spektrem klientů v terapii, poradenství, vzdělávání a sociální práci a pro působení v týmu i v dalších lidských skupinách, porozumí skupinovým procesům.

Nabízíme dvouletý akreditovaný kurz dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti uplatnění arteterapie v rámci školských poradenských služeb a preventivně výchovné péče.
Kurz je určen pro široký okruh zájemců z řad pedagogických pracovníků (školní psychologové, speciální pedagogové, pracovníci pedagogických poraden a speciálních pedagogických center a ostatním zájemcům, kteří mohou arteterapii a artefiletiku uplatnit v praxi).
Zahájení 26. běhu kurzu bude v únoru 2026 (osm víkendových setkání a dvě šestidenní prázdninová soustředění, 252 hodin).
V kurzu přednáší 16 nejzkušenějších lektorů, které v oboru arteterapie a artefiletiky působí.
Kurz bude ukončen závěrečnou zkouškou spojenou s vypracováním písemné práce. Absolventi obdrží osvědčení o absolvování arteterapeutického kurzu akreditovaného Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a garantovaném Českou arteterapeutickou asociací.
Bližší informace na http://www.huptych.cz/
Zájemci pošlou přihlášku profesní životopis a motivační dopis nejpozději do 10. ledna 2026 na adresu:

Lektoři: Bc. Lenka Vávrová, PhDr. Martin Jára
Termín a místo konání: od června 2024 do listopadu 2025, první rok v Praze, druhý v Adršpachu
Počet hodin: 140 výukových hodin

Komplexní pětiletý výcvik
Odborný garant: PhDr. Helena Strnadlová
Lektoři: Mgr. Jana Merhautová, Bc. Adam Kyprý
Hostující lektoři: PhDr. Jan Krajhanzl PhD., PhDr. Ing. Marie Lhotová, Bc. Kateřina Cibulková, Bc. Šárka Ludmila Podrábská, PhDr. Andrea Hlubučková, PhDr. Jan Benda, Ph.D., Mgr. Pavla Štěpničková
Místo konání: Rodinný penzion Belveder, Labská Stráň 105
Počet hodin: 1 050 výukových hodin

Komplexní tříletý výcvik
Odborný garant: Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc.
Lektoři: Bc. Adam Kyprý, Mgr. Jana Merhautová
Hostující lektoři: PhDr. Jan Krajhanzl PhD., PhDr. Ing. Marie Lhotová, Bc. Kateřina Cibulková, Bc. Šárka Zimová Dostálová
Místo konání: Rodinný penzion Belveder, Labská Stráň 105
Počet hodin: 600 výukových hodin
Supervize ČAA
